I 1805 startet kjøpmann Jens Gran seilskipverkstedet Graneverftet i Sørevågen på Laksevågneset. Verftet ble bygget som reparasjonsverksted for Gran sin handelsflåte, men da Jens Grans sønn, Hermann Gran, overtok bedriften 1. januar 1824 begynte han umiddelbart arbeidet med å gjøre reparasjonsverkstedet om til et skipsbyggeri.
Verftet ble utvidet i 1839, da Gran kjøpte eiendommen på sørvestsiden av Tørrisneset. Tredje generasjon Gran overtok verftet da brødrene Henrik og Jens Gran overtok i 1854. På 1880-tallet skjøt den moderne skipsbyggingen fart for alvor, da man startet da byggingen av større dampskip. På Laksevåg var produksjonen på denne tiden stor.
Tørrdokken, som stod ferdig i 1872, er det mest iøynefallende sporet etter Granerverftets virksomhet. Da dokken ble åpnet 23. august 1872 hadde den en lengde på 260 fot. I 1888 ble den forlenget med ytterligere 60 fot. I 1898 kom den siste utvidelsen, og dokken fikk den størrelsen som den fremdeles har i dag, 364 fot lang, 55 fot bred og med en dybde på 21,6 fot. Tørrdokken er omtrent uforandret siden utvidelsen i 1898.
Mellomkrigsårene ble utfordrende for verftsindustrien. Krisene stod i kø og det ble derfor jobbet med en konsolidering av skipsverftene i Bergen. I 1929 ble Evje & Andersens Slip, Laxevaag Dok og Laxevaag Maskin & Jernskibsbyggeri slått sammen med Bergens Mekaniske Verksteder (BMV).
I 1950- og 60-årene var BMV blitt et av Norges største verft med cirka 2300 ansatte. Veksten fortsatte og i 1974 var det over 3000 ansatte i BMV på Laksevåg og i Solheimsviken. Fra da av gikk det gradvis nedover med tradisjonelle norske skipsverft og i 1991 var det slutt i Solheimsviken. På Laksevåg er det fortsatt relativt stor aktivitet, men det er i dag i hovedsak skipsvedlikehold som står på agendaen.
I 2014 bestemte Bergens politikere at industriaktiviteten skal bort fra Bergen sentrum og at det gamle verftsområdet på Laksevåg skal transformeres til bolig, kultur og andre typer næring. Det er bakgrunnen for at Marin Eiendomsutvikling i 2014 satte i gang planarbeidet for området.